fredag den 8. august 2014

DIY og mønster til toilettaske

Her er en DIY og mønster til den bolcheformede toilettaske.

Man kan med fordel fore den med voksdug, hvis det skal bruges til toilettaske. Så er den nemmere at tørre af.

Du kan downloade mønsteret til toilettasken her



Du skal bruge:
Stof 
Pladevat
Foer
Kantebånd 3 cm bredt
100 cm lynlås, gerne delbar
Tang til at klippe lynlåsen over med
Quiltelim
Quiltenål


1. klip mønsteret ud. Tillæg 1 cm sømrum og klip stof, pladevat og foer efter mønsteret.



2. Jeg har strøget en quiltelinie på stoffet ved at lægge A mod A og presset. Så har jeg den første lige linie at quilte. Og derfra kan jeg quilte først til den ene side og så til den anden side.



3. For at sikre at lagene ikke skrider fra hinanden har jeg brugt quiltelim, først mellem foer og pladevat, og derefter mellem pladevat og stof. Så kan quiltningen begyndes


4. Lynlåsen sys på, på retsiden, hele vejen rundt på det buede stykke. Det er kun den ene side af lynlåsen, der skal bruges. Lynlåsen lynes derfor fra hinanden inden påsyning. Den anden side kan gemmes til den næste toilettaske.


5. Klip stoffet til, så det passer med lynlåsen


6. For en pæn afslutning sys kantebånd på lynlåsen. Jeg har selv klippet mit. Jeg har ikke foldet det inden påsyning. Jeg synes. det er nemmere at arbejde med u-foldet. Jeg lægger min strimmel helt op af kanten på vrangsiden, og syer ca. 0,5 cm inden. Brug gerne lynlåsfod.


7. Vend det om til retsiden. Fold stoffet ned til kanten af lynlåsen.


og fold igen, så sømmen fra vrangsiden bliver dækket. Sy 1-2 mm inde.


Jeg bruger ikke nåle, men folder det som jeg syer fremad. Så kommer der ingen uhensigtsmæssige buler, og kantebåndet bliver foldet fint ind hele vejen hen.



Det kommer til at se sådan her ud:


8. Sy en stikning 0,5 cm inde så lynlåsen lægger sig pænt ind.



9. Læg A på A og B på B, så mødes lynlåsenderne, og lynlåsen kan samles ved at køre lynlåshovedet på begge sider. Sørg for at takkerne mødes helt lige og at lynlåsehovedet vender på retsiden.


10. Sy bunden sammen ved at sy mellem A og B. Pas på hen over lynlåsen at nålen ikke knækker. Sy lige så stille!


11. Sy et kantbånd på efter samme metode som ved lynlåsen. Vær opmærksom på, at du ikke kan sy hen over lynlåsen. Jeg syr så tæt på som jeg kan komme, hæfter og syr videre på den anden side.




12. Fold derefter siderne, ved at bundsømmen ligger på midten. Sy det sammen


13. Sy kantbånd på som de andre steder.



Et Voila! Et styks toilettaske med belægning på sømme.




Er der noget uforståeligt i forklaringen, lad mig det endelig viden, så det kan blive rettet.

Hvis du syr en bolche-toilettaske, skriv gerne en kommentar på selve indlægget med et link til dit indlæg. På den måde kan vi inspirere hinanden.
God fornøjelse :-)

13 kommentarer:

  1. Tak fordi du deler :-) Den er superfin- og jeg må lige ligge den på lager til når jeg får sytid :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ellen Kathrine :-) jeg håber du snart får noget sytid :-)

      Slet
  2. Wow, rigtig fin idé og DIY! Skal helt sikkert prøves! TAK :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Trine :-) Jeg glæder mig til at se den!

      Slet
  3. Hold da op hvor sød, den må jeg have på min laaaaaaange to-do liste...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sus :-) Min to-do og afslutter-liste har det også med at blive lange...

      Slet
  4. Superfin toilettaske og DIY :) og ja jeg tænkte også elefant, da jeg så mønsteret første gang ;)

    SvarSlet
  5. Nu må jeg vidst snart prøve din diy ... Men jeg bliver nød til at spørge om lynlås størrelse.. Du skriver 100 cm.. Men det lyder af ret meget til en toilettaske.. ;-)

    SvarSlet
  6. Flot.. Jeg skulle vidst bare læse din diy ordentlig igennem ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt du lurede det :-) Det er kun den ene side af lynlåsen du skal bruge

      Slet
  7. Tak for DIY. Super sjov at sy noget med en helt anderledes måde at bruge en lynlås på. Nu har jeg syet 6 versioner som julegaver til kvinderne i familien - fedt at de bliver så forskellige alt efter stof-valg.
    På 2 af dem har jeg syet lynlåsen på "modsat" din DIY, så kantebåndet bliver synligt på ydersiden. Bare et lille twist.
    Links til mine 6 versioner ligger her: http://kahrkreation.blogspot.com/2014/08/diy-og-mnster-til-toilettaske.html

    Endnu engang - tak for virkelig god DIY og mønster!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Julie. Det er virkelig nogle fine toilettasker du har lavet. Og sikke en fed detalje med at sy lynlåsen i på vrangsiden, så kantebåndet bliver synligt! Dem skal modtagerne nok blive glade for :-)
      Jeg har lagt et link her til dit indlæg med alle linksene i. http://kreakrumspring.blogspot.dk/2014/12/makeup-pung-med-grnne-detaljer.html

      Slet
  8. Sikke en fin DIY, den skal afprøves!!!

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...