søndag den 30. november 2014

DIY - betrække trykknapper

I forbindelse med at jeg lavede den quiltede cardigan til Mille, havde jeg set mig varm på stofbetrukne trykknapper. Jeg gennemtrawlede internettet for at finde en DIY,  men fandt aldrig en. 

Jeg har derfor lavet en, i forbindelse med færdiggørelsen af cardiganen.

Man skal bruge:
  • Trykknapper
  • Tyndt stof, her er brugt Liberty
  • Spids nål
  • Sytråd
  • Monteringsværktøj
Jeg har købt en tang til montering. Og jeg er virkelig glad for den! Det gør monteringen meget mere præcis end ved brug af plastikklemmen og en hammer.

Og nu til vejledningen:

1. Klip cirkler ud så de passer til knapperne ved at kunne omslutte knappen. Jeg har brugt skabelonen til Prym beklædnings plastik knapperne. Jeg har dog klippet et par mm af hele vejen rundt, så der ikke er for meget stof ved sammensnøvsningen (er det et ord?).


2. Ri op og ned i kanten hele vejen rundt. Lad en trådende stå i begge ender.


3. Læg den øverste (glatte) trykknapdel på midten af stofcirklen og træk i de to stofender.


4. Bind evt et par knuder, så stoffet bliver, hvor det skal, når knappen skal monteres.




5. Herefter monteres knappen ifølge instruktionen, ved at lave et hul, fatningen kan komme igennem, og presse knapdelene sammen.

Et voila, er der stofbetrukne stofknapper.



Lad mig endelig vide, hvis der er noget, der er uklart.

Hvis du bruger min DIY håber jeg, at du linker til dette indlæg. God fornøjelse.

2 kommentarer:

  1. Tak for din diy - den ved jeg, at jeg kommer til at bruge! Jeg har tidligere forsøgt at lure den af hos eao, men det er aldrig lykkes helt - men dette ser jo ud til at være til at gå til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Værs'go, Mette :-) Jeg håber den er til at gå til ellers må du lige sige til ;-)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...